Zdrowe zamienniki cukru

, , 3 comments
Dziś mam zamiar pokazać Wam czym możecie zastąpić zwykły cukier, który jak wiadomo do zdrowych nie należy. Powiedziałabym nawet, że biały cukier to zło. Jest odpowiedzialny nie tylko za otyłość czy próchnicę, ale wpływa negatywnie na cały organizm.

Kiedyś nie zwracałam na to szczególnej uwagi, jadłam słodycze, słodziłam herbatę, kawę, dziś mój stosunek do cukru znacznie się zmienił. Już jakieś 8 lat nie słodzę herbaty i do dziś nie wiem jak mogłam kiedyś pić taki ulepek. Kawy również nie słodzę, ale tę też wyeliminowałam z diety i piję jedynie w kawiarniach. Słodycze kupne mogłyby dla mnie nie istnieć (aczkolwiek w gościach czasem się na coś gotowego skuszę...). Nie mogę jednak całkiem zrezygnować ze słodkiego, bo uwielbiam piec, dlatego zaczęłam szukać informacji o zdrowych zastępnikach cukru.

1. Melasa (może być buraczana i trzcinowa) - jest to gęsty, czarny syrop, który powstaje jako produkt uboczny podczas produkcji cukru spożywczego. Melasa jest bardzo zdrowa i niskokaloryczna. Jest bogata w żelazo (polecana jest więc kobietom w ciąży i dzieciom), magnez, potas, wapń, sód, miedź, fosfor, chrom, cynk, kwas foliowy oraz witaminy z grupy B. Szok, prawda? Kto by się spodziewał, że produkt uboczny będzie aż tak wartościowy. Melasę możecie używać tak naprawdę do wszystkiego, np. smarowania nią pieczywa, dodawania do jogurtu czy pieczenia z nią ciast. Jest coś specyficzna w smaku i zdaję sobie sprawę, że nie wszystkim może smakować, ale warto się do niej przekonać.

2. Syrop daktylowy - mój ulubieniec. Naleśniki z nim to pychota, w ogóle wszystko z tym syropem jest pyszne. Karolcia go uwielbia. Ma niski indeks glikemiczny, obniża poziom cholesterolu. Zawiera witaminy A, C, B1, B2, PP, potas, żelazo, fosfor, magnez. Daktyle mają właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe i przeciwzakrzepowe. Najlepsze jest to, że taki syrop możecie sami przygotować w domu. Jak przetestuję jakieś przepisy to z pewnością się z Wami podzielę.

3. Miód - właściwości miodu są znane. Jest zdrowy, każdy rodzaj pomaga na coś innego. Trzeba jedynie pamiętać, że jest on bardzo kaloryczny, niemal tak samo jak biały cukier i w wysokiej temperaturze jego cenne wartości zostają stracone. Dlatego jedzmy go na "surowo" i pamiętajmy, żeby kupować ten prawdziwy miód.

To są zamienniki cukru, które stosuję i mogę Wam polecić. Mam zamiar spróbować i zapoznać się bliżej ze stewią, ale jeszcze niewiele o niej wiem i nie miałam okazji jej wypróbować. Jeśli zaś chodzi o ksylitol, który staje się ostatnio bardzo popularny, nie jestem do niego zupełnie przekonana.



A co z cukrem trzcinowym (brązowym)? Powszechnie uznawany jest za zdrowszy i kosztuje nawet o wiele więcej niż zwykły. Wielka bujda, ten cukier nie ma w sobie nic zdrowego.

Jak więc widzicie można jeść słodko, ale zdrowo :)

3 komentarze:

  1. Oj pamiętam czasy, w którym musiałam drastycznie odstawić cukier. I bardzo dobrze! Jest go wszędzie pełno. Nawet w warzywach i owocach, więc po co sobie dokładać. Prawda? :) Melasy jeszcze nie próbowałam. Smak Stewii do mnie nie przemawia, a ksylitol ok - nie zmienia smaku potraw, tylko dosładza jak zwykły cukier (tylko ma delikatniejszy smak).

    OdpowiedzUsuń
  2. Stewia ma dość specyficzny smak. Raz kupiłam, do kawy była ok, ale do herbaty już nie. Psuła mi smak herbaty, a kawę byłam w stanie wypić niesłodzoną. Dlatego też przestałam słodzić i bardzo się do tego przyzwyczaiłam.
    Ale bardzo zaciekawiłaś mnie syropem daktylowym. Musiałabym spróbować.

    OdpowiedzUsuń
  3. stewia ma bardzo specyficzny smak ale w listkach dobrze sprawdza się jako dodatek na przykład do lemoniady. Dość popularnym zamiennikiem cukru jest ostatnio także ksylitol

    OdpowiedzUsuń