Jesteś w ciąży? Sprawdź jakie badania będziesz musiała wykonać

Źródło: pixabay.com
Nie wiem jak Wy, ale ja zachodząc w ciążę nie zastanawiałam się jakie badania będę musiała wykonać i co tak naprawdę mnie czeka. Owszem, wiedziałam, że co jakiś czas będę musiała wykonać morfologię, ale o innych badaniach nawet mi się nie śniło. Pierwszy raz słyszałam o czymś takim jak GBS czy test obciążenia glukozą. Nie zrobiłam również przed staraniami o dziecko żadnych badań, które miałyby na celu ocenić mój stan zdrowia przed zajściem w ciążę. Poszłam na żywioł. Mam nadzieję, że nie jestem jedyna i nie uznacie mnie za jakiś ciemnogród ;) Jeśli jednak miałabym jakiekolwiek wątpliwości, co do swojego stanu zdrowia, to z pewnością zdecydowałabym się właśnie na takie badania.

Skąd wiedzieć jakie badania należy wykonać przed zajściem w ciążę? Najlepiej wybrać się do laboratorium, które ma w swojej ofercie różne pakiety. Taką firmą jest Swisslab, która posiada 180 laboratoriów w całym kraju. Wystarczy wejść na stronę (www.swisslab.pl), znaleźć laboratorium w swojej miejscowości, wybrać pakiet badań, opłacić go i pójść oddać materiał do analizy. W zależności od rodzaju badań wyniki otrzymujecie w ciągu 1-3 dni. Po zarejestrowaniu się na stronie macie dostęp do swoich wyników, historii wykonanych badań. Jest to bardzo wygodne.

Swisslab w pakiecie dla kobiet starających się o dziecko ma 21 różnych badań, które mają ocenić ogólny stan zdrowia przyszłej mamy. Nieprawidłowe wyniki mogą być sygnałem rozwoju chorób, a te z kolei mogą wpłynąć na dziecko. Poniżej macie listę badań, które zawarte są w Pakiecie Badań Dla Kobiet Planujących Ciążę.

https://swisslab.pl/pakiety/pakiet-badan-dla-kobiet-planujacych-ciaze
Przyjrzyjmy się jednak bliżej badaniom, które należy wykonać w ciąży. Zapytałam Was na Facebook'u jakie badania wykonywałyście i czy wszystkie z nich zlecał Wam lekarz, czy może robiłyście coś na własną rękę. Z odpowiedzi wyszło, że lekarz zleca Wam większość badań, ale robicie też kilka badań, które uznajecie za równie potrzebne. Padło między innymi: THS, progesteron, próby wątrobowe, glukoza.

Zdarzają się jednak przypadki, w których wolimy wykonać badania na własną rękę (lekarz nie daje skierowania, chcemy mieć większą pewność dotyczącą stanu zdrowia naszego i dziecka) lub po prostu musimy (wizyty prywatne). Nie wiem jak to jest na wizycie prywatnej (chodziłam na NFZ), ale domyślam się, że lekarz daje nam listę badań do wykonania. Jeśli jednak takiej listy nie mamy warto zerknąć na stronę Swisslab i wybrać interesujący nas pakiet.

Aktualnie Swisslab oferuje 4 pakiety badań dla kobiet w ciąży.
1. Poszerzony pakiet badań w ciąży 1 trymestr (15 badań)
2. Pełny pakiet badań w ciąży 1 trymestr (21 badań)
3. Podstawowy pakiet badań w ciąży 2 trymestr (4 badania)
4. Podstawowy pakiet badań w ciąży 3 trymestr (9 badań)

https://swisslab.pl/pakiety/pełny-pakiet-badań-w-ciąży-1-trymestr
Jak widzicie najwięcej badań czeka Was na początku. Później co jakiś czas kontrolnie morfologia i mocz. W drugim trymestrze glukoza test obciążenia, zaś w trzecim powtórzenie HCV, HBs, Toxoplazmoza i USR. Oczywiście wygląda to tak w przypadku, gdy ciąża przebiega prawidłowo. Jeśli dzieje się coś niepokojącego lekarz powinien zlecić dodatkowe badania, np. "próby wątrobowe", które sprawdzą czy ciężarna nie choruje na cholestazę.

https://swisslab.pl/pakiety/podstawowy-pakiet-badań-w-ciąży-2-trymestr
W drugim trymestrze najważniejszym badaniem dla Was będzie test obciążenia glukozą. Ma on za zadanie wykluczyć ewentualną cukrzycę ciążową. To jedno z nieprzyjemnych badań, bo wypicie na czczo mega słodkiej glukozy często stanowi problem. Jak sobie z tym poradzić, możecie przeczytać w poście, który pisałam będąc właśnie po wypiciu glukozy TU.

https://swisslab.pl/pakiety/podstawowy-pakiet-badań-w-ciąży-3-trymestr
W trzecim trymetrze czeka Was powtórzenie niektórych badań. Poza badaniami krwi i moczu należy wykonać jeszcze GBS, który jest bardzo ważny. Ma za zadanie wykryć paciorkowce z grupy GBS, które mogą, podczas porodu siłami natury, być niebezpieczne dla dziecka. Badanie wykonuje się pomiędzy 36 a 37 tygodniem ciąży. Jeśli wynik wyjdzie dodatni nie ma powodu do strachu, bowiem podczas porodu podaje się ciężarnej antybiotyk. Mimo, że lekarze mają obowiązek zlecić pacjentce wykonanie badania GBS, niektórzy z nich tego nie robią, więc dobrze jest poprosić lekarza o skierowanie, aby być pewnym, że nic nam nie grozi.

Oczywiście oprócz wyżej wymienionych przeze mnie badań w czasie całej ciąży kobieta powinna mieć wykonane co najmniej 3 USG (11-14 tydzień, 18-22 tydzień i 28-32 tydzień ciąży). Niektórzy lekarze przeprowadzają badania częściej, niektórzy nawet na każdej wizycie.

Odnoście mojego pytania na Facebook'u napiszę Wam krótko jak to było ze mną. Mój lekarz prowadzący ciążę na NFZ zlecał mi wszystkie badania, nie musiałam robić nic poza wymaganym minimum, bo ciąża rozwijała się prawidłowo. Jednak jak patrzę teraz na to wszystko z perspektywy czasu, wydaje mi się, że przy planowaniu kolejnej ciąży wykonam kilka najważniejszych badań, aby mieć pewność, że nic mi nie dolega. A jak to wyglądało w Waszym przypadku?

Artykuł powstał przy współpracy z firmą Swisslab

Komentarze

  1. Przede wszystkim, bo nie mogę się powstrzymać- "ehhhh,kiedy to było..." ;) Ja akurat robiłam komplet badań przed zajściem w ciążę. Ba, zaciągnęłam nawet na badania szanownego małżonka :D ale potem wyjechałam do Turcji,a tam poza USG na każdej wizycie co mniej więcej 2 tygodnie innych badań miałam tyle go kot napłakał. Idę o zakład, że GBS ledwo kojarzą ;) no cóż, co kraj to obyczaj. Mnie akurat pozostawało sprawdzać takie listy zalecanych badań i zgrzytac zębami, że nie mam do nich dostępu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nie? Ja musiałam się chwilę zastanowić co tam z tych badań miałam, bo naprawdę wydawało mi się, że to dawno i nieprawda :)

      Usuń
  2. Bardzo przydatny wpis dla przyszłych mam. Wszystko wypisane w jednym miejscu, naprawdę super. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo. Cieszę się, że się podoba :) Również pozdrawiam!

      Usuń
  3. Czegoś takiego właśnie szukałam. Aż dziwne że dopiero teraz trafiłam na Twój blog, dzięki takim artykułom jak ten będę jego stałą bywalczynią, dzięki wielkie!

    OdpowiedzUsuń
  4. O, to ja w IE nawet nie wiem, co miałam badane (nie liczac morfologii, moczu i glukozy) :P

    OdpowiedzUsuń
  5. Warto się badać. Interesujący i przydatny wpis. Dla przyszłych mam jak najbardziej!

    OdpowiedzUsuń
  6. No właśnie mnie przeraża ta ilość badań jakie są do wykonania, a chyba jeszcze bardziej ich ceny, wiem, że niektóre można zrobić na NFZ ale ja akurat się leczę prywatnie więc wydam na nie miliony..Powiedzcie mi, czy rzeczywiście te wszytskie badania są potrzebne? Np. badanie hpv ? Przerażające :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. HPV obowiązkowo, ale nie wszystkie z wymienionej listy będziesz musiała wykonać. Ja pisałam tu o rozszerzonych badaniach. Niestety, prywatnie to kosztuje...

      Usuń
    2. HPV obowiązkowo, ale nie wszystkie z wymienionej listy będziesz musiała wykonać. Ja pisałam tu o rozszerzonych badaniach. Niestety, prywatnie to kosztuje...

      Usuń

Prześlij komentarz